הפרעות קשב מבוגרים

מרפאות נוירולוגיות מורגלות כבר שנים רבות בפניות של צעירים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, ומעוניינים בטיפול תרופתי, ובאישורים למוסדות אקדמיים שונים. חלקם אובחנו כבר בילדותם, וחלקם הבינו רק לאחרונה שהם סובלים מהפרעה כזו. בשנים האחרונות נוירולוגים פוגשים קבוצה חדשה של מטופלים, שמספרם הולך ועולה: מבוגרים בשנות הארבעים והחמישים שלהם, הפונים לבדיקת נוירולוג בשאלה – יכול להיות שגם אני סובל מהפרעת קשב?

הפרעת קשב נחשבה בעבר כ"מחלת ילדות", החולפת לאחר גיל 18. גישה זו התבררה כשגויה אחרי שסדרת מחקרים הראתה כי למעלה מ 60% מהילדים הסובלים מהפרעת קשב ממשיכים לסבול מתסמינים גם בבגרותם, ושכמעט 5% מהבוגרים בגילאי 18-44, ו2-3% בגילאי 45 ומעלה, סובלים מתסמיני ההפרעה.

הפרעת קשב וריכוז אצל המבוגר שונה מזו אצל ילדים. התסמינים ההיפראקטיביים מתבטאים בקושי לשבת בישיבות ממושכות, ובהחלפת מקומות עבודה, ואצל רבים הם הופכים קלים יותר משהיו בילדות. תסמיני ההפרעה בקשב נותרים בדרך כלל במלוא עוזם, ומתבטאים בקושי לשים לב לפרטים, בקושי בארגון זמן יעיל, ובקושי להקשיב לאחרים עד הסוף.

מתי מחליט אדם באמצע החיים לפנות לטיפול בהפרעת קשב?

אחת הסיבות השכיחות היא אבחנה של הפרעת קשב וריכוז אצל אחד הילדים. להפרעת קשב וריכוז מרכיב גנטי משמעותי, ולהורים של ילדים הסובלים מהפרעת קשב סיכון גבוה משמעותית לסבול מהפרעת קשב בעצמם, יחסית לאחרים. כאשר האב או האם שמים לב שגם הם היו ילדים כאלה, ובעצם יש שם לבעיות שלהם, ואפילו טיפול! והם פונים לבדוק ולנסות לשפר את תפקודם.

סיבה שכיחה אחרת, היא שינוי במקום העבודה. מבוגר הסובל מהפרעות קשב מפתח עם השנים מנגנונים המאפשרים לו להתמודד עם התסמינים. הוא בוחר בתפקיד מתאים, מייצר איסטרטגיות התמודדות, מקיף את עצמו בצוות המחפה על הקשיים. כאשר הוא מקבל קידום, עובר לתפקיד אחר, או יוצא להכשרה כלשהיא נוצרות דרישות חדשות, אתגרים חדשים והמנגנונים שיצר כבר אינם יעילים, ומישהו רומז לו או לה, שכדאי לבדוק אם מדובר בהפרעת קשב. לפעמים אפילו ניסה לקחת טיפול תרופתי (של אחד הילדים או בני משפחה אחרים).

ואלה לא הסיבות היחידות. בניגוד לצעירים (בדרך כלל סטודנטים) הזקוקים לאבחנה על מנת לקבל התאמות במבחנים, מבוגרים מחפשים טיפול אפקטיבי שיאפשר להם לשפר את תפקודם המקצועי, המשפחתי, החברתי ולשפר את איכות חייהם. הטיפול יכול להיות טיפול תרופתי, ויכול להיות טכניקות שונות של טיפול התנהגותי ואימון המשפרים את ההתמודדות עם הפרעת הקשב.

אם גם אתם מתמודדים עם קשיים כאלה, אולי גם לכן/ם יוכל לעזור טיפול להפרעות קשב וריכוז?

פרופ' גל איפרגן

יו"ר החטיבה לרפואת המח ומנהל המחלקה ל נוירולוגיה בסורוקה