טיפול במיגרנה

מיגרנה היא המחלה המוחית השכיחה ביותר בעולם. סובלים ממנה כמעט 15% מהאוכלוסיה הבוגרת (מעל גיל 18), והיא הגורם החשוב ביותר לפגיעה תפקודית, בכל קהילה, בכל מקום בעולם.

בכל קבוצה בה אני מרצה על מיגרנה (וזו יכולה להיות קבוצת רופאים, סטודנטים או ציבור ללא השכלה רפואית), אני מתחיל את ההרצאה בשאלה מי סובל או סובלת ממיגרנה. בסוף ההרצאה, אחרי שהסברתי מה זו מיגרנה, אני שואל את השאלה שוב. מספר הידיים המונפות תמיד גדל. פעמים רבות הוא כמעט מוכפל. מסתבר שחלק גדול מהסובלים ממיגרנה אינם יודעים כלל שהתקפי כאב הראש מהם סובלים הם מיגרנה, ומעולם לא אובחנו כסובלים ממנה.

אז איך אנחנו מגדירים כאב ראש כמיגרנה? על פי הקריטריונים של האגודה העולמית לכאבי ראש, מיגרנה מוגדרת כהתקפים חוזרים (מחמישה ומעלה) של כאב ראש (אשר לא נמצאה להם סיבה אחרת), הנמשכים (ללא טיפול) במשך 4-72 שעות. לכאב יש לפחות שניים מארבעת המאפיינים הבאים: הוא בעוצמה בינונית עד גבוהה, בעל אופי פועם, מערב צד אחד של הראש, ומוחמר בפעילות גופנית מתונה. כמו כן הוא מלווה בבחילה או הקאה, או ברגישות לאור חזק ולרעש חזק.

מדוע רבים כל כך לא אובחנו כסובלים ממיגרנה? התשובה על כך מורכבת, אבל ישנן שתי סיבות עיקריות.

חלק מהסובלים מעולם לא פנו מעולם לסיוע רפואי. "חשבתי שזה סתם כאב ראש" היא התשובה השכיחה כאשר הם נשאלים מדוע. "אין מה לעשות נגד זה" עונים אחרים. כאבי הראש נותרו בעיה בה טיפלו בעצמם, בהצלחה כזו או אחרת, ומעולם לא חשבו כי מדובר במיגרנה.

חלק אחר פנה לרופא, אך קיבל אבחנה שגויה. לא נדיר לפגוש מטופלת הסובלת פעם בחודש מ"סינוסיטיס". ביום שהכאב מתחיל היא לוקחת אנטיביוטיקה, ותוך יומיים הכאבים חולפים. "אלה כאבים שמקרינים מהצוואר" מספרים לי רבים. פעם בשבועיים כואב הצוואר, ואחרי מנוחה של יום ומשככי כאבים, הכאבים חולפים.

אז זה לא "סתם כאב ראש". ויש הרבה מה לעשות. בין אם מדובר בהתאמת טיפול יעיל לעצירת התקפים, ובין אם מדובר בטיפול מונע, המיועד לצמצם את תדירות ועוצמת ההתקפים.

פרופ גל איפרגן

יו"ר החטיבה לרפואת המח ומנהל המחלקה ל נוירולוגיה בסורוקה