אופיאטים וכאבי ראש ראשוניים מה חשוב לדעת?

עודכן: 21 בפבר׳ 2022

לסובלים ממיגרנה ומכאבי ראש ראשוניים אחרים, קיימות אפשרויות תרופתיות רבות על מנת להקל התקף של כאב ראש. חלק מהתרופות אינן ספציפיות – הן משככות כאב באופן כללי, ויעילות גם לכאב ראש ראשוני. תרופות אחרות הן ספציפיות – יעילות רק לטיפול במיגרנה.

משפחה אחת של תרופות משככות כאבים אינה מומלצת לטיפול בכאבי ראש ראשוניים בכלל ולמיגרנה בפרט, ולמרות שיכולה לתת הקלה חלקית בהתקף, הנזק בה (פרט למיקרים מיוחדים) גדול מהתועלת. מדובר בתרופות ממשפחת האופיאטים.

תרופות אופיאטיות הן תרופות המנצלות את מנגנון הפעולה של המורפין לשיכוך כאב. המורפין מופק מצמח הפרג, ותרכובות רבות המנצלות את אותו מנגנון מיוצרות ממנו או במעבדה. התרופות הללו משמשות בעיקר לטיפול בכאב, אך משמשות גם כסמים פסיכואקטיבים ממכרים.

תרופות אופיאטיות אינן מומלצות לשימוש בטיפול בכאבי ראש ראשוניים בכלל, ובמיגרנה בפרט, על ידי אף אחד מהאיגודים המקצועיים בעולם. לא כתרופת מרשם לטיפול עצמי ולא כטיפול בחדר המיון. יחד עם זאת, בארצות הברית השימוש בהן נרחב מאוד. בארץ השימוש אינו שכיח כמו בארצות הברית, אך גם אצלנו מטופלים לא מעטים מוצאים עצמם משתמשים בתרופות כאלה.

למה בעצם לא?

ראשית הם לא מאוד יעילים. אופיאטים הניתנים בהתקף מיגרנה מפחיתים במידה מסויימת את הכאב, אך לא מעלימים אותו. הם אולי מקלים על הכאב רגעית, אבל אינם מאפשרים חזרה לתפקוד. יתר על כן הם מעלים את הסיכוי כי לאחר רגיעה, הכאב ישוב במלוא עוזו. מטופלים אשר פנו לחדרי מיון בארצות הברית עקב התקף מיגרנה וטופלו באופיאטים נאלצו לשהות בחדר המיון זמן ארוך יותר, והסיכוי שיחזרו שוב תוך פחות משבוע, לאותו חדר מיון, עקב אותו התקף מיגרנה עלה.

הסיבה החשובה יותר היא כי כאשר משתמשים באופיאטים להקלה על כאבי ראש התקפיים, מתגבר הסיכון להחמרה של כאבי הראש והפיכתם לכרוניים (מעל 14 ימים בחודש) או יום יומיים. גם כאשר השימוש באופיאטים נעשה כטיפול בכאב כרוני אחר, הם יכולים להביא להחמרה של מיגרנה או כאב ראש תעוקתי, ולהביא את המטופל למצב של כאב ראש יומיומי, או כמעט יומיומי.

אופיאטים גורמים להתמכרות. לא משנה מדוע מטופל מקבל אופיאטים ואם הם ניתנים במרשם רופא או נרכשים באופן לא חוקי. ההתמכרות והתלות נוצרת תוך זמן קצר, ויכולה לגרום לתופעות קשות. הדבר קורה גם כשמשתמשים בהם לטיפול בכאבי ראש ראשוניים. הפסקת שימוש באופיאטים אצל משתמשים קבועים אינה פשוטה, ומחייבת תמיכה רפואית ותעצומות נפש מצד המטופל.

לא פעם מטופלים מופתעים לשמוע כי התרופה אותה קיבלו במרשם רופא היא ממשפחת האופיאטים. חלק מהתרופות לשיכוך כאבים הן תרופות קומבינציה (מכילות מספר תרופות) ורבים אינם שמים לב שבחלק מהתרופות הללו קודאין הוא מרכיב משמעותי. אלה ששמים לב, טועים לפעמים לחשוב שקודאין הוא תרופה למניעת שיעול ולא אופיאט עם פוטנציאל להתמכרות.

תרופות המכילות טרמדול נתפסות פעמים רבות כמשככי כאבים קלים, אך מדובר באופיאט, עם פוטנציאל להחמרה של מיגרנה ולהתמכרות.

ההמלצה לסובלים מכאבי ראש היא להימנע משימוש באופיאטים עד כמה שאפשר לטיפול בכאבי הראש שלהם. כדאי לשאול את הרופא הממליץ על התרופה, או את הרוקח המנפק אותה, האם היא מכילה אופיאטים. (תרופות ללא מרשם אינן מכילות אופיאטים אף פעם).

אם אתם משתמשים באופיאטים – כדאי לנסות לצמצם את השימוש הזה כמה שניתן ולהתייעץ עם הרופא לגבי חלופות, ובמידת הצורך – לגבי אפשרויות גמילה.

אופיאטים -אינם טיפול לכאבי ראש !