top of page

כאבי הראש הנדירים שהשם שלהם אפילו לא תורגם לאנגלית



כאבי ראש ראשוניים (כאלה שאינם סימנים למחלה אחרת) מופיעים בדרך כלל בהתקפים. משך ההתקפים הוא ברוב המוחלט של המקרים מספר שעות עד מספר ימים. כך הם פני הדברים בשתי הצורות השכיחות ביותר של כאבי ראש ראשוניים – כאבי ראש תעוקתיים (Tension Type Headache) ומיגרנה

(ממנה סובלים 10-15% מהאוכלוסיה).

בצורה השכיחה פחות של כאבי ראש ראשוניים, כאב ראש מקבצי (Cluster Headache), ממנו סובלים פחות מ 1% מהאוכלוסיה הבוגרת, נמשכים ההתקפים הטיפוסיים 15-180 דק'.

בתסמונת כאב הראש הנדירה Paroxysmal Hemicrania (מלטינית – "כאב בחצי ראש לסרוגין") נמשכים ההתקפים 2-30 דקות. ההערכה היא ששכיחותם של כאבי ראש אלה היא מאית מזו של כאב ראש מקבצי, וסובלים ממנה במהלך חייהם אחד מכל 20,000 אנשים, ללא הבדל בין גברים ונשים. הסובלים מתסמונת זו חווים 1-40 התקפים כאלה מידי יום! ההתקפים הם כמעט תמיד באותו צד, ומלווים באי שקט, ו/או בסימנים של אודם בעין, דמעת, נפיחות או סומק באזור העין והמצח.

המאפיין היחודי של כאבי ראש אלה הוא התגובה שלהם לתרופה הנקראת אינדומטצין (Indomethacin). מדובר בתרופה נוגדת דלקת לא סטרואידלית (Non-Steroidal Anti Inflammatory Drug – NSAID) ותיקה, בעלת תכונות יחודיות בהשפעה שלה על המוח. כאשר עולה חשד כי מדובר בסוג זה של כאבי ראש, התגובה לתרופה זו מהווה את האישור לאבחנה.

תגובה לאינדומטצין חיונית גם לאבחנה של סוג נדיר לא פחות (אין אפילו הערכה גסה מה שכיחות התסמונת) של תסמונת כאבי ראש הנקראת Hemicrania Continua (מלטינית – "כאב מתמשך בחצי ראש"). התסמינים דומים לאלה של Paroxysmal Hemicrania אך הכאב רצוף, ואינו נפסק במשך תקופה ממושכת. הוא יכול להחמיר ולהשתפר, אך קיים כמעט כל הזמן. גם כאן האבחנה מתבצעת על ידי בדיקת התגובה לתרופה.

בשתי התסמונות יהיו כל בדיקות הדימות ובדיקות המעבדה תקינות. אין שום מדד ביולוגי המאבחן אותן, אלא רק התיאור של הכאב, והתגובה שלהן לטיפול באינדומטצין.

רק חשד רפואי, המבוסס על תלונותיו של המטופל יכול להביא לנסיון טיפולי ולהקלה על הכאבים.



bottom of page