כאבי ראש ראשוני

ואז, יום אחד, התחיל לכאוב לי הראש ולא הפסיק

החולה שנכנסה בדלת המרפאה, מורה במקצועה, בשנות ה 40 לחייה, הייתה על סף דמעות.

לפני 7 חודשים החלה לסבול מכאבי ראש.

בימים הראשונים נטלה משככי כאבים, אך כאשר הכאבים לא חלפו, פנתה לרופא המשפחה שחשד שהיא סובלת מסינוסיטיס והמליץ על טיפול באנטיביוטיקה.

הכאבים לא חלפו, והיא פנתה למספר מומחים שהפנו אותה לבדיקות שונות –

בדיקות מעבדה, MRI של המוח, בדיקת עיניים ובדיקות של מערות הפנים ושל מפרק הלסת וכולן היו תקינות. הכאבים נמשכו וליוו אותה יום יום, כמעט במשך כל היום. לפעמים דמו הכאבים למיגרנה והיו פועמים בעוצמה

גבוהה ומלווים בבחילה, לפעמים היו הכאבים דומים יותר לכאב תעוקתי, והיו מעומעמים יותר ובעלי

אופי לוחץ, אך הם ליוו אותה מידי יום.

עד אותו יום בו החלה לסבול מהכאב, לא סבלה מעולם מכאב ראש, משום סוג שהוא. היא הכירה

חברות הסובלות ממיגרנה, אך מעולם לא נזקקה אפילו לכדור אקמול.

לא מדובר במקרה נדיר. כל נוירולוג, ובעיקר כאלה המתמחים בטיפול בכאבי ראש, פוגש מטופלים

כאלה לא פעם, והם מהווים אתגר אבחנתי וטיפולי לא פשוט לפעמים.

החשש הוא כמובן שמדובר בכאב ראש משני, כלומר כאב ראש המהווה סימן למחלה כלשהיא. אין

מנוס מביצוע בירור מקיף המכוון לפי תלונות המטופל, אופי כאבי הראש, מחלות רקע, טיפול תרופתי

וממצאי בדיקות ראשוניות.

כאשר הבירור אינו מאבחן מחלה הגורמת לכאבי הראש, הרי שהוא יאובחן ככאב ראש ראשוני (כאב

ראש שאינו סימן של מחלה, אלא הוא עצמו המחלה). מומחי כאב ראש מגדירים אותו כ

New Daily Persistent Headache (NDPH)

או בעברית כאב ראש יומי מתמשך חדש. ההבנה כי מדובר בכאב

ראש ראשוני משמעותה היא שאין צורך בבדיקות נוספות, וכי חד משמעית, אין כאב הראש ביטוי

למחלה אחרת, ויש להתרכז בטיפול בתסמיני כאב הראש.

אנחנו מגדירים כאב ראש ראשוני כזה, כאשר ברור למטופל בדיוק מתי התחיל, והוא איננו החמרה

של כאב ראש שהיה קיים קודם, וכאשר הוא נמשך באופן יום יומי במשך יותר משלושה חודשים.

אצל חלק גדול מהמטופלים נמצא כי הכאב החל מייד או קצת לאחר מחלת חום קלה כלשהיא, בדרך

כלל וירלית. בימינו המחלה השכיחה היא COVID-19, אך גם מחלות וירליות אחרות יכולות להקדים

את כאב הראש. לעיתים מופיעים הכאבים לאחר אירוע חיים משמעותי. לפעמים הם מופיעים ללא

שום הקדמה.

הטיפול מתבסס על הטיפולים המוכרים לנו למיגרנה ולכאב ראש תעוקתי. הם יכללו לרוב טיפולים

תרופתיים, לעיתים טיפולים פיזיקלים, רפואה משלימה, ופעמים רבות גם התייחסות למצבו הנפשי

של הסובל מכאב הראש

(פעמים רבות אחרי שנתפס כבכיין, היסטרית, מתחזה, או סתם מיטרד על ידי צוות רפואי, חברים לעבודה ואחרים).

במקרים רבים משלב הטיפולים הנכון והימנעות משימוש בלתי מבוקר במשככי כאבים

(ובעיקר המנעות מטיפול באופיאטים)

יביא להקלה בתסמינים, שיפור בתפקוד ובאיכות החיים.

למידע נוסף או לקביעת תור למרפאתו של פ"ר איפרגן הרשמו כעת